vineri, 8 mai 2009

Scenarii in Microsoft Excel

Statistica? Previziuni? Interpretari? Posibilitati multiple..  Intr-un cuvant – scenarii. Aceasta este o functie utila si importanta a Microsoft Excel folosita in analizele “what if”, deoarece poti schimba intregul output / rezultat al calculului doar prin reeditarea unei singure celule. Ai posibilitatea de a salva diferite scenarii ce te vor ajuta sa iei decizii legate de cele mai bune valori pentru calculele tale. Prin invocarea unor scenarii, le poti demonstra clientilor sau managerilor impactul diferitelor evenimente sau posibilitati. Se pot de asemenea crea scenarii ce implica modificarea valorilor din multiple celule.

Vizualizarea scenariilor te ajuta in a vedea ce impact are cresterea sau descresterea valorilor din calculele tale. Un dezavantaj al acestui proces este acela ca nu este intotdeauna usor sa restaurezi datele initiale, mai ales la modificari multiple ale celulelor. Adaugarea de scenarii workbook-ului tau va modifica datele de la care porneste, asa ce este necesar o salvare a datelor initiale. 

Poti sa aplici orice scenariu oricand, iar celulele corespunzatoare se vor modifica spre valorile necesare.

Pentru a crea un scenariu, deschide aplicatia Excel. Intr-un worksheet nou, selectezi Tools – Scenarios pentru a afisa casuta Scenario Manager.  Initial, aceasta casuta va fi goala, iar pentru a adauga un scenariu se apasa Add.


Scenario name – numele scenariului;
Changing cells – celulele pentru care vrei sa vezi schimbarile previzionate. Poti specifica mai multe celule, prin separarea prin “,”;
Comment – permite descrierea tipului de scenariu;
Prevent changes – impiedica user-ul sa modifice ulterior scenariul. Acesta va avea efect numai daca woksheet-ul este protejat.
Hide – impiedica user-ul  sa vada scenariul atunci cand workbook-ul este deschis. Acesta va avea efect numai daca woksheet-ul este protejat.

Dupa ce selectezi Ok, casuta de dialog Scenario Values va aparea. Acum ai posibilitatea sa atribui noi valori celulelor din casuta Changing Cells. Aceste valori vor fi folosite in scenariul selectat.


Daca vrei sa creezi un nou scenariu, apasa Add din nou, si urmeaza pasii de mai sus. Cand ai terminat de creat toate scenariile dorite, alege Close din casuta Scenario Manager. 
Este posibila compararea rezultatelor tuturor scenariilor, prin crearea unui summary report. Acesta se creaza prin selectarea butonului Summary din casuta de dialog Scenario manager.

Acesta va afisa casuta Scenario Summary, avand astfel posibilitatea de a alege dintre cele doua tipuri de summary.

Scenario summary – creaza un tabel normal, ce este de folos atunci cand aceleasi celule sunt folosite pentru a crea scenarii diferite.
Scenario Pivot table report – creaza un tabel pivot, ce estede folos cand sunt folosite celule diferite pentru a crea scenarii.
Poti vizualiza scenariul creat, selectandu-l din casuta Scenario Manager si apasand Show.
Poti sa adaugi un Scenario dialog pe toolbar, prin click dreapta pe toolbar si selectarea tab-ului Customize – Commands.  Din categoria Tools, selecteaza Scenario listbox si drag and drop pe toolbar. Inchide Customize dialog. Acum poti vedea un scenariu la alegere, prin selectarea acestuia din Scenario list.
Pentru a edita un scenariu, alege Tools, apoi Scenario. Selecteaza scenariul ce va fi modificat si apasa butonul Edit, apoi Ok. Schimba valorile dorite si apasa Ok  pentru a salva schimbarile. Pentru a vizualiza rezultatele, alege scenariul din lista, si apasa Show.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu