luni, 11 ianuarie 2010

Start în Google Analytics

Google Analytics este un serviciu web gratuit de monitorizare a traficului care vă oferă vouă, deţinătorilor de site-uri/bloguri, informaţii despre cum ajung acolo vizitatorii voştri şi cum interacţionează pe acestea. Pentru a-l activa este necesară crearea unui cont Google şi urmărirea instructiunilor simple de aici. Rapoartele vor fi disponibile în maxim 24 de ore dupa ce aţi configurat Google Analytics pe site-ul/blogul vostru.

Odată ce aţi accesat Google Analytics există posibilitatea să vă pierdeţi printre atâtea rapoarte, grafice şi probabil nu veţi ştii cum să le citiţi, combinaţi astfel încât să interpretaţi cât mai bine comportamentul cititorilor voştri. Mi-am propus pe viitor să vă spun some tips&tricks despre Google Analytics, aşa că vă sugerez să urmăriţi blogul LEC.
Voi începe deocamdată să vă povestesc pe scurt interfaţa şi utilitatea câtorva rapoarte de acolo. Aşadar, dashboard-ul e ca un centralizator al tuturor informaţiilor pe care le doriţi în front page-ul Google Analytics. Bineînţeles, la început, acest tablou de bord are presetate de Google cateva rapoarte, însă odată ce vedeţi utilitatea tuturor, le veţi putea adăuga pe cele mai eficiente prin simplul "drag and drop".

Pe scurt, câţiva termeni pe care îi veţi întâlni frecvent:
  • Visits - numărul vizitelor (de câte ori cineva a intrat pe site)
  • Pageviews - numărul total de pagini vizitate
  • Pages/visit - numărul mediu de pagini vizitate (aşa cum se vede şi în nume, este raportul dintre numărul de pagini vizitate şi numărul vizitelor)
  • Bounce Rate - procentul de vizitatori care au vizualizat o singură pagină a site-ului (de exemplu home page) şi au ieşit, fără să mai continue să intre şi pe alte pagini (de exemplu pagina de servicii oferite, pagina de contact etc)
  • Average Time on Site - timpul mediu petrecut de un vizitator pe site
  • % New Visits - procentul de vizite noi

Aceşti indicatori se pot măsura pe anumite intervale de timp. Aşa cum observaţi, în partea centrala de sus, aveţi un grafic care pe axa Ox are anumite perioade de timp (puteţi selecta un grafic după zile, săptămâni sau luni). De asemenea, puteţi selecta intervalul în care doriţi să măsuraţi un indicator cantitativ. 

De exemplu: aveţi un blog din octombrie 2008. Să zicem că în noiembrie şi decembrie 2009 aţi scris mai multe articole decât de obicei şi doriţi să vedeţi dacă procentul de vizite noi a crescut faţa de septembrie şi octombrie. Acest lucru vă este permis de Google Analytics prin compararea celor două perioade. Sub grafic veţi vedea creşteri sau scăderi ale indicatorilor (ideal ar fi să aveţi creşteri la toţi indicatorii, mai puţin la bounce rate).

Să vă explic puţin indicatorul de bounce rate. Aşa cum l-am definit mai sus, acesta reprezintă cât la sută din vizitatorii dintr-o anumită perioadă au părăsit imediat site-ul, fără să mai viziteze şi alte pagini. Se calculează raportând numărul de vizite ale unei singure pagini la numărul total de vizite. Un vizitator poate să facă bounce în momentul în care apasă pe linkul unui alt site (link prezent pe site-ul vostru şi se deschide în acelaşi tab), închide pagina respectivă, scrie altă adresă în acel tab, sesiunea de stat pe acel site expiră (a uitat deschisă acea pagină mai mult de 30 de minute) sau apasă pe butonul "Back". Este normal, de exemplu, să aveţi un bounce rate ridicat (cam 70 - 80 %) dacă este vorba de un blog, deoarece vizitatorul părăseşte imediat pagina după ce a citit ultimele articole. Acest lucru este valabil şi cu site-urile care prezintă doar conţinut.

Însă ce se întâmplă atunci când aveţi bounce rate ridicat la un site prin care vreţi să vindeţi ceva? Despre asta vă voi spune în următorul articol despre Google Analytics. Dacă aveţi sugestii, întrebări, nu ezitaţi să le scrieţi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu